Når man skal vælge et hjul til UL fiskeri, opdager man hurtigt, at priserne spænder fra 99 kr. til 5999 kr. Det siger sig selv, at der er forskelle fra de billigste til de dyreste, men er det dyre altid bedre til dig?
Når man begynder at sammenligne forskellige, kan man se, at der er utrolig mange forskellige specifikationer at forholde sig til.
Kuglelejer, vægt, materiale, lineoplæg, gear ratio, bremse og mere. Det kan være en jungle at navigere i. Jeg vil her prøve at tage jer med igennem mine overvejelser i forhold til valg af UL hjul til put and take fiskeri.
Vægt
Når vi snakker UL fiskeri, handler det jo om det lette fiskeri. Så vægten betyder naturligvis noget. Men man kan ikke bare sige, at den laveste vægt er den bedste. Hjulet er en stor del af det samlede sæt, og derfor er det vigtigt at tænke stangen med. Det er vigtigt at hjulet skaber balance sammen med stangen, og derfor kan det være en god ide, ikke at tage det letteste hjul, hvis den stang man bruger er en lidt tungere model. Jeg ville ikke gå over 200 gram på hjulet, da det begynder at kunne mærkes ved en hel dags fiskeri.
Størrelse
Fiskehjul bliver inddelt i størrelser. Forskellige producenter bruger forskellige betegnelser for størrelserne, men det gængse er at inddele dem i 1000er.
Størrelsen på hjulet spiller ind på vægten. Men det betyder også noget for spolestørrelsen. Hvis man har en større spole, kan der være mere line på den. Det skulle også betyde, at man kan kaste længere fordi friktionen skulle være mindre.
Da de færreste søer er så store, at man har brug for meget mere end 100 meter line, synes jeg ikke det betyder specielt meget i Put and Take fiskeri. De fleste hjul i størrelse 1000 kan sagtens tage 150 m tynd fletline.
Vægten bliver for mig det mest afgørende, og jeg vægter derfor størrelse efter det. Det betyder, at jeg som regel bruger hjul i størrelse 1000.
Bremse
Bremse bliver opgivet i det træk, den klare. Det spænder fra 2 kg til 10 kg og op. Men hvor meget bremse skal man bruge? Og er vægten det eneste man skal holde øje med?
Den line, jeg fisker med, har en brudstyrke på cirka 3 kg. Det betyder, at al bremsevægt over det er unødvendig. For at finde ud af hvor meget bremsevægt, jeg egentlig bruger, forsøgte jeg at måle det. Den sidste fisk jeg fangede vejede 6 kg, så min bremse var sat til det. Jeg satte linen fast til en trækmåler, som viser max belastning. Derefter flexede jeg min stang, indtil bremsen begyndte at give line. Min bremsevægt på en flexet stang, er sat til 1.1 kg. Så det er altså betragteligt under, hvad de moderne bremser kan præstere uanset størrelse.
Det jeg tilgengæld lægger meget vægt på med bremsen er præcision og stabilitet. For mig betyder det meget at min bremse er stabil. At den ikke giver sig eller går i stykker når jeg bruger den. Derudover lægger jeg vægt på, at den kan indstilles i små intervaller. Så jeg kan opnå præcis den bremseeffekt som jeg ønsker.
Det er præcis på det her punkt, at jeg oplever den største forskel på de billigste mærker. Deres bremse har en fin styrke, men den savner stabilitet og præcision.
Gear Ratio
Gear ratio handler om, hvor mange gange spoler drejer, ved en enkelt omgang på håndtaget. Jo højere værdi, jo hurtigere kan man spole ind.
Hjul kommer groft sagt i to modeller. Normal gearing omkring 5 til 1 og høj gearing 6 til 1.
Da jeg oftest gerne vil fiske langsomt, bruger jeg de normalt gearede. Hvis jeg vil fiske hurtigere, kan jeg godt selv sætte farten op.
Personligt har jeg svært ved at se fordelene ved de højt gearede hjul til UL fiskeriet i Put and Take.
Kuglelejer
Kuglelejer er de enheder, som gør at hjulet kan dreje rundt. De bliver opgivet i antal. Men antallet er ikke alt, kvaliteten af dem er mere afgørende. Jo bedre kuglelejer, jo mere blød og stabil indspinning.
Personligt går jeg ikke meget op i antallet, og det ligger ret langt nede på min prioriteringsliste over ting, hvad jeg kigger efter.
Forsegling
Nogle hjul er forseglet, så vand og andet ikke kan komme til kuglelejerne og bremse. Det betyder enormt meget, hvis man fisker i saltvand, men til fiskeriet i putten, lægger jeg ikke ret meget vægt på det.
Opsummering
Der er som skrevet mange ting at lægge vægt på. For mig er det vigtigste pris, stabiliteten i bremsen, vægten og kvaliteten i kuglelejerne. Det kan sagtens variere for den enkelte, hvad de lægger vægt på, men ved at tage en aktiv beslutning bliver det nemmere at vurdere hjul op mod hinanden.
Så tag ned i den lokale grej biks og få tingene i hænderne. Det kan give indtryk af kvaliteten, og hvordan hjulet kører, samt følelsen af bremsen.
Kommentarer
Send en kommentar